Z wizytą w najstarszych miastach Polski
Komentarze: 14
Dzień dobry!
Dziękuję Wam za wysłane zdjęcia zadań i piękne rysunki.
Jestem zachwycona waszymy pracami.
Cieszę się, że tak systematycznie i pilnie pracujecie.
Dziś będziemy mówić o polskich miastach.
Polska może pochwalić się ciekawą historią i bogatą kulturą.
Wiemy, że nasz kraj pochodzi z plemienia Polan,
których głównym miejscem było Gniezno.
Gniezno nie miało wtedy jednak praw miejskich, czyli nie było miastem.
Gniezno było pierwszą siedzibą królów Polski.
Ich koronacje odbywały się w tutejszej katedrze.
Zobaczcie tę katedrę.
szlakpiastowski.pl
Zatem, gdyby tak zastanowić się, właściwie które miasto Polski jest najstarsze?
Tutaj zdania są podzielone.
Niektórzy historycy uważają, że najstarszym miastem w Polsce jest Kalisz,
a według innych Złotoryja.
Czy potraficie znaleźć Kalisz i Złotoryję na mapie Polski?
Które miasto znajduje się bliżej naszej miejscowości?
To oczywiście nie są jedyne stare miasta w Polsce.
Niektóre z nich pamiętają czasy sprzed tysiąca lat,
a ich zabytki są źródłem wiedzy o dziejach naszego narodu.
Zobaczcie filmik o jednych z najstarszych miast.
W Krakowie znajdźcie Sukiennice, Kościół Mariacki, Wawel, Smoczą Jamę.
https://www.youtube.com/watch?v=VuRyow2hI8g
Po więcej informacji o najstarszych miastach sięgnijcie do podręcznika (str. 19).
Z taką wiedzą bez problemu wykonacie ćwiczenia.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Otwórzcie karty ćwiczeń do j. polskiego na str. 17.
ćw. 2
Rozwiążcie rebusy. Odczytajcie nazwy miast i zapiszcie je po przecinkach.
------------------------------------------------------------------------
ćw. 3
Otoczcie pętlą co drugą sylabę i odczytajcie nazwy dawnych budowli,
które można spotkać w miastach Polski.
Z pozostałych sylab ułóżcie zdanie. Zapiszcie je.
Nie od razu Kraków zbudowano
Przysłowie to uczy, że do celu należy dążyć powoli,
nie wszystko da się zrobić i osiągnąć szybko.
Trzeba być cierpliwym.
To tak jak z naszą nauką. Uczymy się wszystkiego po kolei.
Czasami pewne rzeczy musimy powtarzać, ponieważ nie da się nauczyć tego w jednej chwili.
Tak jest choćby z tabliczką mnożenia!
-----------------------------------------------------------------------------------------
Przeczytajcie czytankę z podręcznika (str. 18) „Wycieczka do Krakowa” lub poproście o to któregoś z rodziców.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Wróćcie teraz do kart ćwiczeń.
ćw. 4
Wykorzystajcie informacje z przeczytanego tekstu.
Pokolorujcie pola z sylabami przy właściwych zakończeniach zdań.
Odczytajcie hasło, a dowiecie się, co jest jednym z symboli Krakowa.
Pan Twardowski
Kim jest ta postać i co wiąże ją z Krakowem?
Jak głosi legenda o Panu Twardowskim, był on człowiekiem wykształconym, kochał księgi i naukę. Mieszkał w Krakowie.
Swoją wiedzę zawdzięczał diabłu. Chciał jednak przechytrzyć czarta, więc powiedział diabłu, że może zabrać jego duszę do piekła jedynie w Rzymie.
Pewnego dnia trafił jednak nie do miasta Rzym tylko do karczmy
o nazwie „Rzym”.
Jednak, gdy diabeł przybył tam po jego duszę, Twardowski wskoczył na koguta i wzbił się w niebo!
Podobno wciąż siedzi na Księżycu i tęskni za Krakowem.
-------------------------------------------------------------------------
Moja propozycja na sport na świeżym powietrzu:
Zróbcie rundkę biegiem wokół swojego domu.
Ile czasu wam to zajęło?
A teraz jeszcze raz to samo, ale tym razem spacerkiem.
W jakim czasie udało się to wykonać?
Jesteście w stanie obliczyć, o ile dłużej zajął wam spacer?
----------------------------------------------------------------------
MATEMATYKA
Wykonajcie ćwiczenia z kart ćwiczeń ze str. 48.
Sprawdźcie następnie poprawność wykonanych zadań.
Dziękuję
Życzę Wam udanego
i słonecznego weekendu!
Odpoczywajcie!
Dodaj komentarz