Archiwum kwiecień 2020, strona 2


kwi 16 2020 Legendy o polskich miastach
Komentarze (16)

 

Dzień dobry!

 

Dzisiejszą lekcje zaczniemy od legendy o Lechu, Czechu i Rusie.

 

Tę legendę  poznaliście już wcześniej.

 

  

Źródło: wlaczpolske.pl

 

W kolejnych ćwiczeniach przypomnimy sobie inne legendy.

 

 

Otwórzcie podręczniki do j. polskiego na str. 17.

 

Przeczytajcie wiersz o legendzie.

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytajcie jeszcze raz dwie pierwsze linijki wiersza.

 

Autorka określa legendy jako mądre, proste i dobre,

czyli takie w których dobro zawsze zwycięża.

 

 

Przyjrzyjcie się mapie (str. 16). Odnajdźcie postacie z wiersza o legendach.

 

 

 ----------------------------------------------------------------------------------

 

Przygotujcie karty ćwiczeń do j. polskiego.

  

ćw. 1 str. 15

Otoczcie pętlami sylaby tworzące nazwy

trzech bohaterów polskich legend.

Z pozostałych sylab czytanych poziomo utwórzcie hasło i zapiszcie je.

 

-----------------------------------------------------------------------

 

ćw. 2 str. 15

Przyjrzyjcie się postaciom na ilustracjach.

Umieśćcie pod każdą z nich nalepkę z nazwą miasta,

z którym się kojarzy.

 

----------------------------------------------------------------------

 

Ćw. 3 str. 15

Wpiszcie obok rzeczowników pasujące przymiotniki z ramki w odpowiedniej

formie.

 

 

 

postacie – historyczne

rycerze – odważni

zwierzęta – dzikie

legenda – ciekawa

król – mądry

smok – straszny

 

------------------------------------------------------------------------------

  

Legendy dotyczą prawdziwych miejsc i miejscowości

(Kraków, Warszawa, Gniezno).

Występują w nich ludzie.

W legendach prawdziwe wydarzenia łączą się z wymyślonymi.

Często są tam różne stwory, np. smoki.   

 

Przygotujcie teraz zeszyty do j. polskiego.

Przepiszcie starannie notatkę.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

A teraz czas na trochę innych wiadomości.

 

W życiu codziennym często posługujemy się skrótami.

 

Znajdziecie je w gazetach, książkach,ogłoszeniach, w listach i zaproszeniach.

 

Często stosujemy skróty w zapisie jednostek miary, wagi i pieniędzy.

 

ćw. 4 str. 16

Przeczytajcie zdania.

Zastąpcie podkreślone wyrazy skrótami.

 

 

Sprawdźcie poprawność wykonanego zadania.

  

Przy ulicy Kasztanowej znajduje się szkoła.  ul.

Otwórz podręcznik na stronie szesnastej.  s. (lub str.)

W kinie spotkałem między innymi Ewę.  m.in.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ćw. 5 str. 16

Dobierzcie skróty do ich rozwinięć.

Odpowiednio pokolorujcie ramki z wyrazami.

 

----------------------------------------------------------------------- 

 

ćw. 6 str. 16

Przeczytajcie zdania.

Zapiszcie skróty pełnymi wyrazami.

 

  

Sprawdźcie poprawność wykonanego zadania.

 

Wg Ani dziś będzie słonecznie. według

Mieszkam przy al. Kwiatowej.  alei

Idę do kina na film pt. „Smok”.  pod tytułem

Przyjdę po ciebie o godz. szesnastej. godzinie

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Wspominaliśmy o legendzie o Smoku Wawelskim.

Jutro też będziemy o tym mówić.

Już dziś spróbujcie narysować smoka korzystając z pomocy poniższych rysunków.

Rysujcie najpierw ołówkiem,

ponieważ pewne elementy będziecie musieli wymazać.

Po wykonaniu etapu 2. należy wymazac narysowane kółka.

Podobnie po 3. etapie.

Na końcu możecie pokolorować rysunek.

 

Pamiętajcie, nie musicie pracy wykonać dziś.

Możecie zacząć teraz, a dokończyć jutro!

 

 

Źródło: evrikak.de

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mam nadzieję,

że podobała się wam wczorajsza zabawa

z samodzielnie zrobioną piłeczką i koszem!

 

Dziś gimnastyka z krzesłem.

Przygotujcie krzesło

i przejdźcie do wykonania ćwiczeń:

 

https://wordwall.net/pl/resource/1496658

 

--------------------------------------------------------------------

 

MATEMATYKA

 

ćw. 1 str. 45

Pani Kowalska kupiła w sklepie ogrodniczym dwie róże w doniczkach, każdą po 18 zł

i nawóz do róż za 16 zł.

Ile złotych reszty dostała, jeżeli dała kasjerce takie banknoty, jakie pokazano na obrazku?

 

ćw. 2 str. 45

Wpiszcie w kółka takie liczby,

żeby wynik dodawania w każdej pętli był równy 100.

 

ćw. 3 str. 45

Dodawajcie liczby tak, jak pokazują strzałki.

Wpiszcie wyniki w puste pola.

 

Poproście rodziców,

aby przysłali do mnie wykonane przez was zadania z matematyki.

 

Dziękuję

mewozniak   
kwi 15 2020 Między nami ptakami
Komentarze (15)

 

Dzień dobry!

 

Witam Was po przerwie wielkanocnej.

 

Zapraszam dziś do wspólnej zabawy.

Zostajemy przy temacie ptaków.

Spróbujcie sprawdzić się w rozpoznawaniu ptaków:

 

https://wordwall.net/play/1451/319/236

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Otwórzcie karty ćwiczeń do j. polskiego na str. 12

Wykonajcie ćw. 3.

 

Wykreślcie powtarzający się wyraz

i odczytajcie telegram wysłany do dzięcioła.

 

 

 

Przeczytajcie teraz fragment wiersza

Juliana Tuwima "Ptasie radio"

z podręcznika str. 14

lub wysłuchajcie całość (warto!):

https://www.youtube.com/watch?v=2At03I6Cv70

 

-----------------------------------------------------------------------

 

ćw. 1 str. 11

Przeczytajcie wypowiedzi dudka i żurawia.

Ponumerujcie je tak, by stworzyć rozmowę.

 

  

 

Sprawdźcie, czy macie tak samo.

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

ćw. 4. str. 12

Utwórzcie liczbę mnogą podanych rzeczowników.

Odczytajcie głośno pary wyrazów.

Zwróćcie uwagę na wymowę podkreślonych liter.

Co zauważyliście?

 

żuraw – żurawie                drozd – drozdy

paw – pawie                       gołąb – gołębie

 

Czy zauważyliście różnicę w wymowie?

Wyraz żuraw przeczytałam jak żuraf, ale już żurawie tak jak pisze żurawie.

Sprawdźcie pozostałe wyrazy

i zobaczcie na wymowę ostatnich podkreślonych liter w wyrazach w liczbie pojedynczej.

 

--------------------------------------------------------------------------------------

 

Ćw. 5

Przyjrzyjcie się ilustracjom.

Zastanówcie się, co znaczą podane powiedzenia.

Umieśćcie pod każdym obrazkiem nalepkę z odpowiednim wyjaśnieniem.

 

  

 

Jeżeli macie ochotę na więcej ptasich przysłów,

otwórzcie podręczniki na str. 15.

 

Przyjrzyjcie się ilustracjom.

Przeczytajcie powiedzenia oraz ich wyjaśnienia.

 

 

W jakich sytuacjach można je zastosować?

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

Dziś trochę zimniej.

Proponuję wam zabawę w domu.

W szkole dziś rzucalibyśmy piłką do siatki.

Wykonacie samodzielnie przyrząd do rzutów i łapania piłki.

 

 

Na pewnych etapach poproście o pomoc rodziców,

szczególnie tam, gdzie trzeba posłużyć się nożyczkami.

 

Potrzebujecie:

- plastikowej butelki

- sznurka, wstążeczki, sznurówki (obojętne) 

- sporego koralika, małej piłeczki lub kulki zrobionej z folii aluminiowej

 

Butelkę przecinamy ostrym nożykiem lub nożyczkami,

na szyjce butelki zawiązujemy sznureczek

a na drugim końcu umieszczamy piłeczkę. 

Butelkę możecie ozdobić według własnego pomysłu.

 

Uwaga: 

Długość sznurka w naszej zabawce trzeba dobrać odpowiednio. 

Lepiej zrobić trochę dłuższy a potem ewentualnie go skrócić.

Zbyt długi może utrudnić zabawę.

 

Źródło: edukacjaplastyczna.blogspot.com

 

 --------------------------------------------------------------------------------------

 

MATEMATYKA

 

Ćw. 1 str. 44

Odczytajcie ceny książek na obrazkach.

Przeczytajcie, co mówią dzieci.

 

 

Wykonajcie działania, jeśli potrzebujecie sprawdzić,

czy dzieci nie zrobiły błędów w obliczeniach.

 

 

Jeżeli uważacie, że dziecko ma rację, nalepciesmile , jeżeli nie, nalepcie frown.

 

 

 

Sprawdźcie poprawność wykonanego zadania.

 

Bartek: Kupiłem 3 takie same książki i zapłaciłem 50 zł.

Niestety nie mógł kupić trzech tych samych książek i zapłacić 50 zł.

Jeżeli dodamy trzy razy kwotę każdej książki, nigdy nie wyjdzie nam 50zł.

np. 15zł + 15zł + 15zł = 45zł

lub 

17zł + 17zł + 17zł = 51zł

 

Pola: Kupiłam 2 książki i zapłaciłam 55 zł.

Tak, mogła kupić "Wiersze" i "Żaglowce"

17zł + 38zł = 55zł

 

Hania: Miałam 60 zł. Wybrałam sobie dwie książki, ale okazało się,

że nie wystarczyło mi pieniędzy.

Nie ma racji. Mogła kupić "Bajki" i książkę "Zamki"

15zł+ 42zł = 57zł

i wtedy wystarczyłoby jej pieniędzy.

 

Olek: Kupiłem jedną książkę. Dałem banknot 50 zł i otrzymałem 22 zł reszty.

To nieprawda.

50zł - 22zł = 28zł

Nie ma książki, która kosztowałaby 28 zł.

 

Adam: Kupiłem 3 różne książki i zapłaciłem 100 zł.

Tak, to prawda.

Adam mógł kupić książkę „Żaglowce”, „Zamki” i „Ptaki”

20zł + 42zł + 38zł = 100zł

 

Hela: Miałam 45 zł. Kupiłam książkę i zostało mi 28 zł.

Tak. Gdyby odejmiemy resztę, którą Hela dostała,

okaże się, że kupiła „Wiersze” za 17zł.

45zł – 28zł = 17zł

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Dziękuję 

 

Do jutra!

 

mewozniak   
kwi 08 2020 Wielkanoc
Komentarze (15)

Dzień dobry

 

Naszą lekcję

zaczniemy od krótkiej informacji o jajkach.

https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

 

Czy już wiecie, dlaczego była ta historia?

 

TAK!

 

Naszym dziesiejszym tematem będą

Święta Wielkanocne.

 

Chociaż te święta będą trochę inne,

przypomnimy sobie zwyczaje związane z ich obchodami.

 

Święta Wielkanocne to wyjątkowy czas.

Wielkanoc ma swoje tradycje.

 

Wielkanoc oznacza odrodzenie i zmartwychwstanie,

dlatego jej symbolem jest jajko - symbol życia. 

 

Przy wielkanocnym stole dzielimy się jajkiem

podczas śniadania oraz jemy z nich potrawy,

a także malujemy pisanki wielkanocne,

które potem święcimy w wielkanocnym koszyczku.

  

 

Zobaczcie, co jeszcze

powinno znaleźć się w koszyczku wielkanocnym.

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Przepiszcie do zeszytu do j. polskiego temat lekcji.

Wykonajcie polecenie,

a następnie przepiszcie starannie uzupełniony tekst.

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Wykonajcie zadanie związane ze świętami Wielkanocnymi!

Myślę, że nie sprawi wam ono najmniejszego problemu.

 

https://wordwall.net/play/1335/934/319

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Przeczytajcie wiersz

pani Agnieszki Frączek „Jajo”.

 

Spróbujcie zrobić to najszybciej,

jak potraficie!

 

Zaproście do czytania któregoś z rodziców lub rodzeństwo!

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------

 

Wykonajcie pracę plastyczną wzorowana na poniższych przykładach.

Przy zajączku wytnijcie koła i uszy (możecie poprosić o pomoc rodziców).

Sklejcie końce kół. Do mniejszego doklejcie uszy.

Przy jajku wytnijcie szablon.

Ozdóbcie pracę według własnego pomysłu.

 

 

 

 

Możecie pochwalić się tym, co zrobiliście.

Chętnie zobaczę!

 

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dziś gimnastyka wyjątkowa.

Pomóżcie rodzicom w przedświątecznych porządkach

i korzystajcie z pięknej pogody.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

MATEMATYKA

 

Dziś matematyka trochę na przekór!

 

Mówiliśmy o wielkanocych jajkach,

a w matematyce zrobimy... kwadraty.

 

Kwadraty mają wszystkie boki równe!

 

Wykonajcie zadania ze str. 46.

W ćw. 1 użyjcie linijki.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

  

A na koniec eksperyment.

Oczywiście z jajkiem!

https://www.youtube.com/watch?v=rjeG_CQLLmg

 

Życzę Wam i Waszym Rodzicom

spokojnych i zdrowych Świąt.

 

 

 

 

mewozniak   
kwi 07 2020 Kapelusz Pani Wrony
Komentarze (15)

 

Dzień dobry

 

Dziś naszą lekcję spędzimy z Panią Wroną.

 

 

 

Pani Wrona to bohaterka książki „Kapelusz Pani Wrony”.

Jak widzicie, Pani Wrona ma piękny kapelusz.

Niestety któregoś dnia zdarza się coś nieprzewidywanego…

 

Jesteście ciekawi, co takiego się stało?

Przeczytajcie opowiadanie (str.10-11)

i odpowiedzcie ustnie na pytania: 

 

Jak zareagowali mieszkańcy lasu na zagubienie kapelusza?

 

 

Kto pomógł w odnalezieniu zguby?

 

 

Co się stało z kapeluszem?

 

--------------------------------------------------------------------

 

Przygotujcie zeszyty do j. polskiego.

 

Przepiszcie temat lekcji i notatkę.

 

Wyobraźcie sobie, jak mógł wyglądać kapelusz Pani Wrony,

zanim stał się gniazdem ptaków

i narysujcie go w zeszycie.

Pokolorujcie i ozdóbcie go.

 

Możecie skorzystać z przygotowanego przeze mnie szablonu.

 

 

 

 

                

 

--------------------------------------------------------------

 

ćw. 1/ str. 9

Przeczytajcie zdania.

 

 

Zwróćcie uwagę na wyróżnione wyrazy.

Ułóżcie pytania do zdań i zapiszcie je.

 

 

Pani Wrona zawsze nosiła kapelusz.

Co nosiła zawsze Pani Wrona?

Detektyw Barnaba pomógł w odnalezieniu zguby.

Kto pomógł w odnalezieniu zguby?

W kapeluszu zamieszkało czworo piskląt.

 

Ile piskląt zamieszało w kapeluszu?

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

ćw. 2

 

Odszyfrujcie hasło i dowiedzcie się, co ono znaczy.

 

 

Zobaczcie na Panią Wronę. Jest elegancka i wytworna.

To właśnie paryski szyk.

--------------------------------------------------------------

 

Instrukcja to informacja o tym, jak coś wykonać, jak postępować,

jak coś obsługiwać.

Wasi rodzice niejednokrotni korzystali z takich instrukcji,

np. kupując nowe sprzęty do domu.

Instrukcja powinna:

- zawierać po kolei najważniejsze informacje.

- być napisana krótko, najlepiej w punktach.

- być napisana prostym i zrozumiałym językiem.

 

 

ćw. 3

Ponumerujcie informacje i odczytajcie instrukcję.

  

--------------------------------------------------------------

  

Zdarza się nam czasami zastanawiać,

kiedy pisać ś, ć, ń, ź, dź,

a kiedy si, ci, ni, zi, dzi.

 

Przygotowałam dla was małą ściągę,

która, mam nadzieję, pomoże wam zapamiętać,

kiedy co napisać.

 

 

 

 

ćw. 4

Wpiszcie w okienka litery oznaczające spółgłoski miękkie

lub zmiękczone przez i.

  

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

ćw. 5

Utwórzcie rzeczowniki z sylab

i dopiszcie je do odpowiednich przymiotników.

Litery oznaczające spółgłoski miękkie podkreślcie czerwoną kredką,

a zmiękczone przez i – zieloną.

  

---------------------------------------------------------------------------

 

MATEMATYKA

 

Wykonajcie zadania ze str. 43.

Te zadania nie sprawią wam problemu.

Piramidy już robiliśmy w szkole,

zatem z pewnością sobie poradzicie.

Jeżeli czegos nie rozumiecie, 

macie z czymś kłopot,

piszcie lub dzwońcie!

 

 

 

I to dziś na tyle.

Korzystajcie z piękniej pogody!

Oczywiście tylko we własnym ogrodzie.

 

Do jutra!

 

mewozniak   
kwi 05 2020 Ptasi raj
Komentarze (12)

 

Dzień dobry

 

 

 

Pamiętacie, jak mówiliśmy o lasach Amazonii

i o tym, że są zwane „zielonymi płucami świata” 

oraz że przynoszą nam wiele dobrego!

 

 

My w Polsce też mamy takie piękne miejsca.

 

 

Jednym z takich miejsc jest dolina rzeki Biebrzy.

 

 

 

To kraina mokradeł, bagien i bezkresnych łąk.

 

Swoje miejsce znalazły tu ptaki oraz łosie.

 

 

Mokradła są niezwykle istotne dla całej przyrody i ludzi.

 

Pochłaniają dwutlenek węgla.

 

Zobaczcie zdjęcia z mokradeł z obszaru doliny.

 

 

 

 

 podroze.gazeta.pl

 

 

 

 

pomyslynawyprawy.pl

 

------------------------------------------------------------------------

 

 

Przeczytajcie teraz teksty z podręcznika (str. 8 – 9).

 

 

Przyjrzyjcie się zdjęciom zwierząt,

które można spotkać na mokradłach.

 

 

Obejrzyjcie krótki filmik przedstawiający życie na mokradłach.

 

Czy uda wam się rozpoznać zwierzęta z podręcznika oraz gniazda ptaków?

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=XfNuIONfnjQ

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

ćw. 1

 

Odszukajcie na rysunku ptaki mieszkające na mokradłach.

 

W ramkach podano ich nazwy.

 

Otoczcie każdego ptaka pętlą w odpowiednim kolorze.

 

Oznaczcie na ilustracji strzałkami w odpowiednich kolorach gniazda

 

wymienionych ptaków. Pokolorujcie obrazek.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Ćw. 2

 

Połączcie zdjęcia nóg z odpowiednimi ptakami.

 

Napiszcie nazwy ptaków przy pytaniach.

 

 

------------------------------------------------------------------------

  

 

Ćw.3

 

Na podstawie informacji z tekstów ze stron 8–9 w podręczniku

uzupełnijcie diagram.

   

Odczytajcie hasło z kolejnych liter i je zapiszcie.

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------

  

 

Ćw. 4

 

Uzupełnijcie każde zdanie dwoma wybranymi wyrazami z ramki w odpowiedniej formie.

 

Jeden ma oznaczać wykonawcę czynności, a drugi – czynność.

 

 

 

Naukowiec bada przyrodę. 

Na wiosnę ptaki budują gniazda.

Z jaja wykluje się pisklę

 

 

------------------------------------------------------------------------

 

MATEMATYKA

 

 

 

Zobaczcie na zegar.

 

Podzielony jest na cztery równe części.

 

Każda z tych części to kwadrans, czyli 15 minut.

 

 

 

 

   

 

Wykonajcie teraz ćwiczenia z kart ćwiczeń  (str. 42)

  

Możecie sprawdzić potem poprawność wykonania zadań

 

POWODZENIA!

 

 

 

 

Na dziś to tyle!

Na jutro przygotujcie zeszyty do matematyki.

Pamiętajcie też o czytaniu "Cudaczka Wyśmiewaczka"!

 

Życzę Wam miłego dnia!

 

Do zobaczenia!

mewozniak