Archiwum maj 2020


maj 29 2020 AFRYKA KAZIKA - CD.
Komentarze (14)

 

Dzień dobry

 

 

Wczoraj zaczęliśmy omawiać fragment książki „Afryka Kazika”.

 

Czy pamiętacie jednak, kto napisał tę książkę?

Uzupełnijcie odpowiednio metryczkę lektury.

Nie musicie przepisywać do zeszytu. 

 

 

 

  

Teraz zapraszam was do zabawy.

Będą odkrywać się przed wami ilustracje.

Waszym zadaniem jest nacisnąć przycisk w momencie,

kiedy będziecie pewni, że potraficie rozpoznać obrazek,

który ukrył się pod czarnymi kwadratami.

Poznacie niektóre z przygód Kazika.

 

 

 

 

Przeczytajcie najważniejsze informacje o wyprawie Kazimierza Nowaka.

Spróbujcie znaleźć na mapie miejsca, w których był.

 

 

 

 

  

  

Czy będziecie potrafili znaleźć te miejsca na innej mapie?

Zapraszam  do zabawy:

 

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Przypomnijcie sobie teraz, na jakim zwierzęciu podróżował Kazik,

kiedy kończyła mu się woda.

 

Tak, to wielbłąd.

 

Uzupełnijcie zadanie 4 ze str. 74 z kart ćwiczeń do języka polskiego.

Sprawdźcie poprawność swoich rozwiązań.

 

 

 

Obejrzyjcie krótki filmik,

z którego dowiecie się kilku ciekawostek o wielbłądach.

 

 

 

Przeczytajcie też informacje o tym,

co pozwala wielbłądom tak dobrze radzić sobie na pustyni.

 

 

 Sprawdźcie się w quizie na temat Afryki i wielbłądów.

Powodzenia

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------

 

Dziś deszczowa pogoda.

 

Proponują wam w ramach zajęć sportowych taniec.

Spróbujcie wykonać układ podobny do tego, który tańczą afrykańskie dzieci.

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

MATEMATYKA

 

Sprawdźmy najpierw rozwiązania z wczorajszej lekcji matematyki.

 

 

Tabliczka mnożenia to ważna sprawa!

Sprawdźcie swoje siły w zadaniach tekstowych.

 

 

Wykonajcie też ćw. 2 ze str. 74. 

 

 

Dziękuję

 

Spotykamy się w poniedziałek.

 

 

 

mewozniak   
maj 28 2020 AFRYKA KAZIKA
Komentarze (12)

 

Habari ya asubuhi!

 

Jambo!

 

Zgodnie z zapowiedzią witam się w języku suahili:

 

Dzień dobry!

Cześć!

 

Dziś kolejny dzień podróży po Afryce.

Sprawdźcie się w quizie dotyczącym wiedzy o tym kontynencie.

 

 

       

 

 

   Przed wami wyzwanie.

   Wykonajcie polecenie i odgadnijcie hasło.

   Przewinie sie ono na tej lekcji.

 

   Przeczytajcie też wyjaśnienie hasła.

 

      

 

 

 Obejrzyjcie fragment bajki.

 

 Pojawi się w niej pojęcie fatamorgany.

 

 

 

 

 

  Wyobraźcie sobie Saharę i żar lejący się z nieba,

  ani kropli deszczu, wszędzie ogromne ilości piasku, wydm.

  Zmęczeni wędrowcy marzą już tylko o napiciu się wody

  i chwili odpoczynku w cieniu palm.

  Nagle oczom podróżnych ukazują się palmy,

  bujna roślinność, oaza zieleni.

  Niestety, okazuje się, że to tylko złudzenie - fatamorgana.

--------------------------------------------------------------------------------------

 

Otwórzcie podręczniki do języka polskiego na str. 82-83.

 

Przeczytajcie fragment książki "Afryka Kazika" Łukasza Wierzbickiego.

Odpowiedzcie na pytania:

  

Czym bohater podróżował po Afryce?

Który ze sposobów podróżowania uznał za najlepszy?

Dlaczego wielbłąd nie chciał posłuchać jeźdźca?

Czego nauczył się Kazik od poganiacza wielbłądów?

 

 

 

 

Gotowi?

  

Zatem czym po Afryce podróżował Kazik?

Odszukajcie właściwych słów w diagramie.

 

 

 

Wykonajcie teraz zadania w kartach ćwiczeń na str. 73.

 

ćw. 1

Na podstawie tekstu ze stron 82–83 w podręczniku odpowiedzcie na pytania pełnymi zdaniami.

ćw. 2

Na podstawie opowiadania Mądry wielbłąd nalepcie podpisy pod odpowiednimi obrazkami. Opowiedzcie, co się wydarzyło.

 

Sprawdźcie poprawność wykonania zadania.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Opisane w książce "Afryka Kazika" przygody to prawdziwe historie,

które z Afryki do Polski przysyłał Kazimierz Nowak.

Ten reporter i podróżnik przez 5 lat zwiedzał Afrykę.

W załączonej prezentacji możecie obejrzeć kilka oryginalnych fotografii.

Dzięki nim można zobaczyć, jak wyglądała jego podróż.

 

 

 

A może ktoś z Was, gdy dorośniecie, wybierze się w podobną podróż...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

A teraz czas na piosenkę, zgodnie z wczorajszą obietnicą.

 

Język suahili, w którym jest śpiewana piosenka nie jest łatwy,

ale Wy sobie na pewno poradzicie.

 

Przeczytajcie tekst piosenki:

 

  Zaśpiewajmy!

 

   

 

 

Tylko co tak naprawdę śpiewaliśmy?

 

Spróbujcie wykonać czynności, o których była mowa w piosence.

 

A brzmią one po polsku tak:

 

     

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

MATEMATYKA

 

Wiem, że bardzo lubicie matematykę.

 

Ale zanim zaczniemy, nauczmy się liczyć do.. trzech.

 

Łatwe? Umiecie?

Zapomniałam dodać, że będziemy liczyć w języku suahili!

 

 

moja, mbili, tatu
czyli - jeden, dwa, trzy

Wracamy do naszych zadań.

Przygotowałam dla was quiz z hasłem.

 

Zapraszam do zabawy.

 

 

 

 

Wykonajcie zadania z kart ćwiczeń ze str. 73.

 

Dziś nie przesyłajcie do mnie tych zadań.

Jutro sprawdzimy odpowiedzi.

 

 

Na koniec ćwiczenia z tabliczki mnożenia.

Wiemy przecież, że trening czyni mistrza.

 

 

 

Dziękuję

Mam nadzieję, że dzisiejsza lekcja podobała się wam.

 

Zapraszam na kolejne spotkanie jutro.

Czeka na nas dalszy ciąg afrykańskiej przygody.

mewozniak   
maj 27 2020 ZDJĘCIA Z AFRYKI
Komentarze (13)

 

Dzień dobry

 

Zgodnie z naszą wczorajszą rozmowę wyruszamy dziś w podróż po Afryce.

 

 

 

 

Ale, ale...czy pamiętacie, gdzie leży Afryka?

 

Przypomnijmy to sobie, a przy okazji też inne kontynenty!

 

 

 

Afryka jest naprawdę różnorodna.

 

Zobaczcie jej charakterystyczne cechy.

1- lasy równikowe

2 - sawanna

3 - pustynie

 

 

 

Przeczytajcie informacje z podręcznika do języka polskiego ze str. 78-79.

 

Postarajcie sie znaleźć informacje o zwierzętach, roślinach

oraz ludziach zamieszkujących Afrykę.

 

W Afryce mieszkają dzikie  zwierzęta.

Wiele z nich znacie i widzieliście na żywo w ogrodach zoologicznych.

 

Sprawdźcie sie w quizie.

Musicie tak przestawiać litery, aby powstała nazwa zwierzęcia pokazanego na obrazku.

 

Są wśród nich roslinożercy oraz drapieżniki.

 

 

 

 

Masajowie zamieszkują Kenię oraz Tanzanię.

Dzięki swoim zwyczajom oraz zamieszkaniu w dostępnym terenie

są jedną z najlepiej znanych afrykańskich grup.

 

Jak wygląda wioska masajska?

Czy dzieci chodzą do szkoły?

Czy Masajowie mieszkają w piętrowych domach?

 

Jeżeli jesteście ciekawi odpowiedzi na te pytania, zobaczcie film.

Przedstawia on masajską wioskę, widzianą oczami chłopca.

 

 

 

 

Wykonajcie teraz zadania w kartach ćwiczeń ze str. 71-72.

Nie róbcie zadania 3.

 

Rozwiązanie zadań ze str 71 znajdziecie na blogu.

Zdjęcia zadań ze str. 72 prześlijcie do mnie.

 

 

 

ćw. 1

Poruszajcie się tak, jak wskazują strzałki.

Pokolorujcie pola, na których się zatrzymacie.

Ułóżcie hasło z liter i uzupełnijcie nim zdanie.

Pamiętajcie o odpowiedniej pisowni.

 

ćw. 2

Skorzystajcie z wiadomości w podręczniku i napiszcie,

jakie krajobrazy można fotografować w Afryce.

Pomogą ci zdjęcia i pierwsze litery.

 

ćw. 4

Znajdźcie kontur Afryki i go pokolorujcie.

 

ćw. 5

Nalepcie na fotografii tylko zdjęcia mieszkańców afrykańskiej sawanny.

Nazwy tych zwierząt wpiszcie po przecinkach w odpowiednie miejsca tabeli.

 

Uzupełnijcie zdanie wyrazami z ramki.

 

 

Tutaj odpowiedzi do pierwszej części.

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

Proszę, sprawdźcie sie w małym quizie o Afryce.

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeżeli będzie sie wam dziś nudzić,

możecie wykonać rysunek przedstawiający krajobraz Afryki przy zachodzie słońca.

 

Pracę zaczynamy od malowania farbami  nieba o zachodzie słońca.

Aby uzyskać taki efekt malujemy pasy.

Zaczynamy od dołu kartki: żółty, pomarańczowy, czerwony.

W miejscach gdzie kolory stykają się ze sobą, należy połączyć barwy.

Wystarczy użyć mokrego pędzla i malować wodą (w miejscach gdzie kolory się łączą). 

Kolejny krok to wycięcie afrykańskich zwierząt, drzew itp.

Wszystkie elementy wycinamy z czarnej kartki. 

Gdy tło wyschnie, wystarczy przykleić wycięte elementy krajobrazu.

 

Pomysł i ilustracje: https://kreatywnadzungla.pl/

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ostatnio sporo czasu spędzamy przed komputerem,

dlatego warto trochę się poruszać.

 

 

----------------------------------------------------------------------------------

 

MATEMATYKA

 

Nareszcie matematyka!

 

Wykonajcie zadania ze str. 72 i prześlijcie do mnie zdjęcia.

 

Jutro lekcje zaczynamy od matematyki.

Przed nami matematyczny dzień!

 

 

Dziękuję za spotkanie.

 

Do usłyszenia jeszcze dziś o 16.00. 

 

 

 

mewozniak   
maj 26 2020 DZIEŃ MAMY
Komentarze (10)

 

Dzień dobry

 

Wczoraj towarzyszyła nam mama czarodziejka.

 

Dziś wyjątkowy dzień.

 

Odkryjcie obraz dopasowując wyrazy do odpowiedniego rodzaju.

 

 

 

Dziś Dzień Mamy

 

W pierwszej części możecie pracować razem z rodzicami.

W pewnym momencie poproszę was jednak o pracę samodzielną.

Wtedy wasza mama może odpocząć.

Myślę, że poradzicie sobie bez problemu.

 

Teraz czas na wspólną pracę z mamą lub rodzicami.

 

Mówiliśmy wczoraj, że mamy potrafią być czarodziejkami.

 

Na wszystko znajdą radę.

 

Sprawdźcie teraz, jak dobrze znacie swoją mamę i tatę.

 

Zakręćcie kołem i zastanówcie się, jak zachowa się i co powie wasza mama/ tata w danej sytuacji.

 

Możecie zaprosić do zabawy mamę i tatę.

 

To wersja dla mamy:

 

 

 

 

A to dla taty:

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Myślę, że mamie należy się coś wyjątkowego.

  

Poproście do siebie mamę.

 

Otwierajcie pudełko i wykonajcie polecenia!

 

Pamiętajcie, że to samo możecie zrobić dla taty!

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Posłuchajmy wspólnie piosenki.

 

Możecie ją zaśpiewać dla mamy.

 

 

 --------------------------------------------------------------------------------------------

 

Teraz czas, by mama zrobiła sobie przerwę.

Zaczynamy pracować samodzielnie.

 

  

Wykonacie prezent dla mamy.

Zrobicie laurkę. Będzie ona wyglądać tak:

 

   

 

Postępujcie zgodnie z instrukcją.

 

Przygotujcie białą kartkę. Może być z bloku technicznego.

Potrzebne będą też nożyczki, klej i pisaki oraz kolorowe kartki.

 

Złóżcie kartkę na pół.

 

Narysujcie na kartce dziewczynkę lub chłopca.

 

 

Z zielonej kartki wytnijcie cienkie paski, a z kolorowych serca.

Aby łatwo wyciąć serce należy zgiąć kartkę na pół i narysować połowę serca.

Potem już tylko wycinamy.

 

 

Przyklejcie zielone paski razem z sercami.

Możecie ozdobić kartkę kolorowymi szlaczkami.

 

Napiszcie w środku życzenia.

 

Pamiętajcie, by się podpisać.

 

Spotykamy się o 16.oo na platformie Discord.

 

 

Dziękuję

mewozniak   
maj 25 2020 NASZA MAMA CZARODZIEJKA
Komentarze (14)

 

Dzień dobry

 

Dziś przed nami spotkanie z pewną niezwykłą mamą. 

 

Zaczynamy  dzień z lekturą „Nasza mama czarodziejka”.

 

 

Napiszcie temat lekcji wraz z metryczką książki.

 

 

Sprawdźcie się w krótkim quizie dotyczącym znajomości tej książki.

 

Powodzenia!

 

 

 

W książce opisano wiele przygód mamy i jej trzech synów.

Przypomnijmy sobie, co się tam działo.

 

Dopasujcie treść rozdziałów "Nasza mama czarodziejka" do odpowiednich ilustracji.

 

 

Wykonajcie w zeszycie pod metryczką rysunek dotyczący fragmentu,

który najbardziej się wam podobał.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Jaka była mama czarodziejka?

Jakie miała cechy?

 

Moim zdaniem mama czarodziejka była odważna, pomysłowa, pomocna,

przyjacielska i wesoła.

 

Przygotowałam dla was diagram.

 

Odnajdźcie w nim różne cechy i po każdym znalezieniu słowa

dopasujcie go do pytania obok diagramu (klikając na pytanie).

 

 

 

Czy pamiętacie, co odpowiada na pytanie jaki, jaka, jakie?

 

 To przymiotniki.

 

Określają one cechy ludzi, zwierząt, roślin i rzeczy.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Sprawdźmy, kto to taki czarodziej

i czy ta mama naprawdę była czarodziejką.

 

Zobaczcie, co oznacza słowo „czarodziej” w różnych słownikach i encyklopediach.

 

 

 

 

Tak, mama czarodziejka miała moc czynienia czarów.

Potrafiła dzięki swojej wiedzy robić rzeczy nieosiągalne dla innych.

Jej działania były skuteczne.

Udało jej się przecież odczarowć wielkoluda i naprawić dzwonnicę.

Niosła też pomoc innnym.

Uratowała przecież dinozaura i pomogła księżycowi.

 

Czy Wasze mamy też są czarodziejkami?

Co dla Was wyczarowują?

 

Jestem pewna, że wasze mamy to czarodziejki!

 

Każdy z was ma mamę, która na co dzień ma dużo obowiązków

– pranie, prasowanie, gotowanie, sprzątanie.

Mamy wiedzą, czego potrzeba na ból zęba, na ranę i nabitego guza.

Mama wie, jak pocieszyć, kiedy dziecko jest smutne.

Mama wie, o której wstać, żeby zdążyć do szkoły.

Mama wie, co wrzucić do garnka, żeby powstało pyszne danie.

 

To muszą być czary, poradzić sobie z tym wszystkim.

 

Zastanówcie się teraz, co zrobilibyście dla waszych mam,

gdybyście choć przez jeden dzień mogli zostać czarodziejami?

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mam teraz do was prośbę.

 

Umiecie już na pewno bez problemu poruszać się po naszym blogu.

Poproście mamę, jeżeli jest przy was, by zrobiła sobie małą przerwę.

 

My w tym czasie posłuchamy piosenki.

Spróbujcie nauczyć się refrenu.

Zaśpiewacie go potem każdy swojej mamie.

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dziś słyszymy się jeszcze o 16.00 na platformie Discord.

Nie mogę się doczekać naszego spotkania!

 

 

mewozniak